Heeft u het ook helemaal gehad met de telemarketeers?

Bij twijfel: “voorkom spijt, neem meer tijd”.

Het lijkt wel of ik in deze corona periode nog vaker wordt benaderd door telemarketeers dan anders. Zou dit gewoon de tijd van het jaar zijn of hebben mensen die werkloos zijn geworden uit ellende deze baan maar geaccepteerd omdat ze anders niets hebben?

Bij mij persoonlijk verschijnt er op het scherm van mijn mobiel steeds vaker een nummer uit de Randstad of omgeving Arnhem dat ik niet ken of er wordt anoniem gebeld. Meestal neem ik dan niet op, maar als ik dat wel doe blijkt het altijd iemand te zijn die mij een nieuw energiecontract wil verkopen. Toen ik eens zei dat ik in het Bel-me-niet-register sta en ook heel goed in staat ben om zelf via internet uit te zoeken wat voor mij het meest gunstig is, werd ik daar nog om uitgelachen ook. Wat in mijn ogen overigens iets zegt over niveau van deze branche.

Het ergste van alles vind ik nog dat er door deze bedrijven vaak wordt gewerkt met lijsten met telefoonnummers van ouderen (deze lijsten zijn blijkbaar gewoon te koop). Omdat die veel sneller in de gehaaide praatjes van de verkopers trappen en, zonder dat ze er erg in hebben, een nieuw en over het algemeen duurder contract afsluiten.

Om vertrouwder over te komen, claimen “slimme” verkopers zelfs te weten wie je huidige energie-aanbieder is. En komen uiteraard met een “goedkoper” alternatief. Vaak is dit echter helemaal geen kennis maar bluf, ouderen zitten immers vaak al jaren bij dezelfde energieleverancier. Op basis van de regio kan aardig gegokt worden bij welke energie-aanbieder je zou kunnen zitten. Ook worden vragen zo gesteld dat jij denkt alleen informatie te krijgen, maar dat je ondertussen ongemerkt ja zegt tegen een nieuw contract.

Ga dus nooit in op een telefonisch aanbod om over te stappen maar zoek, op een moment dat je er de tijd voor hebt, via energievergelijkers op internet naar het voor jou meest gunstige aanbod. Let daarbij niet alleen op de kosten van de energie zelf, maar ook op alle bijkomende kosten. Deze kunnen soms een groot verschil maken. En bij twijfel: “voorkom spijt, neem meer tijd” adviseert ook Consuwijzer.

En als je helemaal niet meer gebeld wilt worden kun je je tijdens zo’n telefoontje beroepen op het zogenaamde “recht van verzet”. Het bedrijf hoort je dan direct van de bellijst afhalen als jij aangeeft niet meer gebeld te willen worden. Helaas is mij dat tot nu toe niet gelukt. Want men blijft me bellen en ik blijf ze dus negeren of afpoeieren.

Tekst: Erna Binnendijk
Een productie van RTV Borne