De Luisterlijn in Borne – Interview met Mariëlle Alsop

Mariëlle, wij kennen elkaar, daarom mag ik je bij jouw voornaam noemen. “Kan je vertellen wat de “Luisterlijn” precies doet”?

De “luisterlijn” is 24 uur per dag, het hele jaar, bereikbaar voor een luisterend oor. Onze vrijwilligers staan dag en nacht klaar om de mensen die ons bellen zo goed mogelijk te woord te staan. Wij zijn een luisterlijn, wij geven geen advies, wij zijn geen deskundigen op het gebied van het Corona-virus, wij luisteren naar de mensen, maar geven geen antwoorden op medische vragen. Wij verwijzen wel door waar ze eventueel hun vragen kunnen stellen bij deskundigen op dat speciale gebied. Je kan het zien als een “sociale” kaart van organisaties waar wij naar kunnen verwijzen. Op sommige vragen kunnen wij wel antwoord geven omdat er inmiddels veel kennis is vergaard, zodat ze de bellers goed te woord kunnen staan.

“Zijn er veel bellers die vragen hebben over fysieke gezondheid in deze Corona-tijd”?

Er is natuurlijk wel een hele grote groep gesprekpartners die behoorlijk kwetsbaar is, die al gezondheidsproblemen hebben. Maar er zijn ook gesprekpartners die meer praktische vragen hebben, bv. hoe krijg ik de boodschappen thuis, kan ik naar buiten, is het verantwoord en veilig voor mij en voor de ander.

Er is ook een groep die al bepaalde problemen hebben en dan komt de Corona-virus er nog bovenop, dat kan dan net teveel zijn waardoor er contact wordt gezocht met onze organisatie. Vaak horen we dat ze het moeilijk vinden om het allemaal in goede banen te leiden. Dan is het fijn dat je even je zorgen van je af kunt praten. Dat er iemand is die naar je luistert, die je bijstaat, die misschien een beetje orde aanbrengt in je gedachten-chaos, dat luisterend oor is dan belangrijk. Wij bij de ”luisterlijn” zijn geen hulpverleners maar vrijwilligers die naar het verhaal van de gesprekpartners willen luisteren. Nu de hulpverlening niet meer overal ingeschakeld kan worden is dat voor veel mensen behoorlijk heftig. Het gevoel dat je aan jezelf bent overgeleverd, dat je op jezelf bent teruggeworpen, iedereen moet daar aan wennen. De hulp mis je als je daar van afhankelijk bent.

“Zijn er ook mensen die wel hulp krijgen en zich daarom zorgen maken”?

Ja, die zijn er ook. Wie komt er bij mij binnen? Word ik daar zieker van of besmet ik misschien de ander. Stel dat er niemand komt, hoe moet dat dan, ik ben afhankelijk van de ander. Wat zijn dan de gevolgen, ga ik dan verder achteruit, wordt mijn toestand door deze situatie verslechterd. Ook voor de mantelzorgers zijn er nu veel zorgen, hoe gaan we om met de mensen die we willen ondersteunen, nu wij er niet naar toe kunnen gaan. Er is ook een groep die acuut mantelzorger wordt omdat ze voor hun kind, broer of zus klaar moeten staan om ze op te vangen nu de opvang grotendeels zijn gesloten. Dan is het wel prettig dat ze hun zorgen met de vrijwilliger van de Luisterlijn kunnen delen. Dit is precies waar we voor zijn, wij luisteren, praat rustig van je af. Je blijft anoniem, de drempel is zo laag. Zowel de gesprekpartners als de vrijwilliger zijn anoniem, wij geven steun op afstand. Mensen kunnen ons ook bereiken via chatten, dat wordt vaak gebruikt door jongere mensen, ook zij hebben hun eigen zorgen.

“Is er een toename van gesprekpartners?

Er is op het moment een toename van globaal 30 %. Landelijk is dat 1200 per dag meer. Gesprekpartners zijn gemiddeld tussen de 40 en 60 jaar.

“Kan je nog even het nummer van de Luisterlijn geven”?

Het landelijk nummer is: 0900-0767, Wil je iemand spreken in de regio Twente dan is het nummer: 074-2552555. Chatten kan via https://www.deluisterlijn.nl/

Interview: Lilian Berends
Een productie van RTV Borne, powered by 1Twente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *